måndag 24 oktober 2011

Garn av mjölk?

Jag vet, det låter helt osannolikt men jag har faktiskt ett mjölkgarnnystan hemma. Det är underbart mjukt, skönt och följsamt med ett tungt fall, liknande silke. Mjölkfibern framställs av mjölkprotein och sägs ha hälsobringande effekter. Det sägs också att det "tar knäcken" på 80% av bakterierna, är motståndskraftig mot kvalster och svamp.
Jag föredrar att arbeta med naturmaterial, dvs material gjorda av djur- eller växtfiber, istället för konstgjorda fiber. Det är därför jag fastnat för just TK yarns som man kan hitta i min webbutik. Men nu har även Viking of Norway kommit in i mitt liv med massor av härliga alpacka- och fårullsgarner. Jag har ännu inte bestämt mig helt för vilka jag ska ta in i mitt sortiment. Det finns så mycket! Och så detta knasiga mjölkgarn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar