söndag 23 november 2014

Ekologisk hudvård i julklapp?

Det här har kanske inte så mycket med virkning eller stickning att göra men något som ändå dyker upp i mitt liv lika frekvent - om inte oftare än garnet. Jag pratar om hudvård. Som de som följer min blogg redan känner till har jag en förmåga att periodvis snöa in på saker. Det gäller även här. Som Makeupartist (ett yrke jag inte praktiserar särskilt mycket längre) finns ett intresse för att vårda huden på bästa sätt. På den punkten är vi alla olika. Det kan gälla allt från konsistens i en kräm, till doft eller vad den har för särskilda vårdande egenskaper. Så varför inte göra sin egen! Då vet man ju exakt vad som är i och man kan också välja sin favoritdoft! Det är också en trevlig present att ge bort!
Igår gjorde jag några lotion bars (hudlotion i fast form) och även ett läppcerat som doftade ljuvligt av den eteriska grapefruktoljan jag droppade i. Alla ingredienser som jag valt är ekologiska (och beställda från hemgjord.se) så att inte bara göra en insats för min egen hud utan även för naturen känns extra bra.

Ekologiska Lotion bars - en uppskattad present! 

Lotion bars - det här använde jag mig av 
(grundrecept och beskrivning hittade jag på organicmakers):

40g ekologisk virgin kokosolja
40g ekologiskt gult bivax
40g ekologiskt sheasmör Paradoxa
några droppar ekologisk eterisk grapefruktolja (valfritt)

GÖR SÅ HÄR:

Smält alla ingredienser i ett vattenbad en värmetålig behållare, gärna med pip. Låt blandningen svalna något, men inte för mycket, blandningen ska ju vara flytande för att hällas upp i formarna. Precis innan du häller upp blandningen droppar du i de eteriska oljorna och rör om.
Häll upp i formar eller burkar (jag använde mig av små kakformar i aluminium som jag hittat på loppis och som jag fyllde till hälften ungefär). Låt dem svalna i rumstemperatur tills de blivit helt genomsvala.
Det blev totalt 6 st små lotion bars och en liten burk läppcerat (Läppceratet gjorde jag genom att låta lite "sky" vara kvar i kastrullen, hällde i lite mer bivax för en något hårdare konsistens, och även lite mer grapefruktolja)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar