onsdag 12 december 2012

Julkalender 2012 - Lucka 12 Mönster

Eftersom jag ju så uppenbart blivit hooked på dubbelstickning kommer här ännu ett mönster - med snöflingor. Jag har använt det till en liten barnhalsduk, men beroende på hur många upprepningar av mönstret man gör, storlek på stickor samt garnets tjocklek tänker jag att det även går att göra en fin liten grytlapp. Min halsduk blev ca en 13 cm bred och jag stickade den ca 60 cm lång, med ett tunt garn och stickor i strl 3,5.
 
Lägg upp 33 m (Kom ihåg att de två första samt de två sista maskorna på varje varv stickas ihop och tillkommer utanför mönstret - till skillnad från alla övriga m som stickas aviga eller räta som hela dubbelstickningen går ut på). Du hittar utförliga instruktioner i form av videoklipp i blogginlägget den 2 dec om du tycker att det verkar krångligt... 
Stickar du med jumperstickor ska du läsa mönstret nedifrån och upp men sticka vartannat varv från höger (börja på m 1) och vartannat varv från vänster (baklänges från m 31). När du stickat ända upp till m 35 börjar du om från 1 igen, beroende på hur lång du vill att den ska bli. Här hittar du snöflingsmönstret.
Lycka till!



Från och med den 1 december är det Julkalender-lucköppning i min blogg! Varje dag skriver jag eller tipsar om förhoppningsvis något intressant eller lägger upp ett mönster.  Ett par gånger kommer jag dessutom att lotta ut något i "garnväg". Håll ögonen öppna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar